Senne Willems (21), student Media & Entertainment Business aan de Thomas More-hogeschool in Mechelen en oprichter van Rataplan Media, zit allesbehalve stil. Na maanden van voorbereidingen ging zijn kortfilm ‘Voltooid Verleden Tijd’ op 20 maart in première in twee uitverkochte zalen in cinema Lumière in Mechelen. De film, die op een gevoelige wijze het thema dementie aankaart, is voor Senne niet alleen een artistiek project, maar ook een persoonlijk verhaal.
De kortfilm vertelt het verhaal van een oudere vrouw met dementie, gespeeld door Sien Eggers, die via muziek en de connectie met een jonge verpleegster opnieuw toegang vindt tot haar herinneringen. “Het is een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt. Mijn overgrootmoeder leed ook aan dementie, dus dit project is er een met veel emotionele waarde”, benadrukt Senne.
Na een jaar van schrijven, plannen, draaien en monteren kon Senne het resultaat eindelijk tonen aan het publiek. “Het was echt magisch om te zien hoe stil het werd in de zaal”, vertelt hij. “Iedereen leefde mee met het verhaal. Dat was voor mij het ultieme bewijs dat het onderwerp mensen raakt.”
De kortfilm is niet alleen een creatieve uitlaatklep voor Senne, maar ook een leerschool voor hem en zijn team, bestaande uit medestudenten zonder veel filmervaring. “We wilden aantonen wat studenten zonder voorkennis kunnen bereiken als ze zich ergens voor inzetten”, legt hij uit. Daarbij kreeg hij ook logistieke steun van docenten van ZooMedia, het interne productiehuis van de Mediagroep-campus in Mechelen.
Naast hoofdrolspeelster Sien Eggers, die meteen enthousiast werd toen ze het script las, spelen Dirk Van Dijk en Femke Verschueren mee in deze kortfilm. “Iedereen begreep perfect waar we naartoe wilden met het verhaal. Deze samenwerkingen zijn echt dromen die uitkomen”, aldus Senne.
Senne wil meer dan alleen films maken – hij wil verhalen vertellen die ertoe doen. “We gebruiken de film om bewustzijn te creëren rond dementie. Als we daarmee zelfs maar één persoon kunnen raken of iets kunnen betekenen voor een familie, dan is onze missie geslaagd.” De Alzheimer Liga Vlaanderen nam uiteindelijk de volledige kost van de kortfilm op zich, nadat Senne die eerst volledig zelf had gefinancierd. “Ik ben enorm dankbaar dat zij ons project hebben willen ondersteunen”, vertelt hij.
Naast zijn studies Media & Entertainment Business runt Senne sinds 2023 zijn eigen productiehuis: Rataplan Media. Zijn ambities reiken ver buiten België. “Ik wil verhalen uit andere landen brengen. Tijdens mijn jaar vrijwilligerswerk in Zweden hoorde ik zoveel pakkende verhalen van mensen op de vlucht, verhalen die amper aandacht krijgen in de media. Dat wil ik veranderen.”
Dat zijn internationale droom geen verre toekomstmuziek is, bewees hij al door mee te werken aan Survival Coppens, de avontuurlijke Tiktokreeks van Marcel en Beau Coppens, die hij leerde kennen tijdens zijn verblijf in Zweden. “Die samenwerking heeft mijn goesting om in de televisiewereld te duiken alleen maar versterkt.”
Bovendien staat het volgende project al op de planning: een nieuw avontuur in Marokko. Wat precies op het programma staat, blijft voorlopig nog geheim, maar het wordt opnieuw iets om naar uit te kijken. “De droom is een productiehuis dat grensoverschrijdend werkt. Media moet niet stoppen aan de Belgische grens.”
Wat begon als een persoonlijk idee, groeide uit tot een volwaardige filmproductie met impact. En dit is nog maar het begin voor Senne Willems. “De première was fantastisch, maar ik kijk nu al vooruit. Er liggen nieuwe projecten op tafel en ik ben nog lang niet uitgefilmd.”