Hero Image

‘Aperol on the go’ van Jolien (28) uit Kortrijk is nieuwe hype dankzij TikTok: “Zelfs mensen uit Spanje, Italië en Frankrijk reageren”

20.08.2025
HLN
JONGERENNIEUWS

Jolien Leenknecht (28) van Allo Croquette in Kortrijk scoort een megahit. Haar krokettenzaak is al langer in trek, maar dezer dagen is het er nog veel drukker. De reden? Je kan er terecht voor een ‘Aperol on the go’. Dat is een à la minute klaargemaakte Aperol, die je lekker fris in een perfect afgesloten blikje meeneemt. “Ze zakken er zelfs vanuit Aalst voor af naar Kortrijk”, zegt Jolien. En dat allemaal door een massaal bekeken filmpje op TikTok.

Om ‘Aperol on the go’ groots te lanceren, plaatste Jolien Leenknecht onder het account ‘allocroquette’ een filmpje op TikTok en Instagram. Een week later is het alleen al op TikTok 655.000 keer bekeken. “Ik ben verbaasd hoe snel het viraal gaat en hoeveel effect het heeft, wat leuk meegenomen is. Zelfs mensen uit Spanje, Italië en Frankrijk reageren erop, ze taggen elkaar massaal. In Allo Croquette zelf staan er vaak lange rijen. Meisjes die ‘Aperol on the go’-blikjes komen halen vooraleer ze naar onze kust vertrekken, meisjes uit Aalst die ‘Aperol on the go’ kopen en er meteen een dagje Kortrijk van maken – mooi om te zien allemaal”, zegt Jolien, die het idee in Nederland oppikte. “Daar zijn ze het in de grote steden zoals in Amsterdam al gewoon. Dat weet ik omdat ik massa’s accounts op TikTok en Instagram volg. Bij ons is het nieuw, in Kortrijk ben ik zeker de eerste. Ik doe graag iets wat nog niemand doet.”

Hoe het precies werkt? De Aperol wordt à la minute klaargemaakt in Allo Croquette, op het Vandaleplein in hartje Kortrijk. Zoals het hoort: drie delen cava, twee delen Aperol, een deel spuitwater en ijsblokjes - in dit geval dus in een leuk blikje met het hippe logo van Allo Croquette.

Om het blikje af te sluiten, kocht Jolien Leenknecht speciaal een ‘can sealer machine’, die ze ook al een tijdje gebruikt voor Matcha-drankjes. “Ik heb heel lang gezocht naar een geschikte can sealer. Het bezorgde me veel stress, want ik betaalde voor een machine die ik nog nooit eerder had gezien. Maar het werkt perfect. Onze Matcha-drankjes doen het ook prima, in juli alleen al verkochten we er 650. ‘Aperol on the go’ is een mooie aanvulling als aperitief. Het blijft toch wel het drankje van de zomer”, aldus Jolien.

svg background ornament
Het is handig. Je kan ermee doen wat je wil. Je kan zo’n blikje bijvoor­beeld meenemen in je zak als je gaat sporten, om er nadien van te genieten
Jolien Leenknecht

Een ‘Aperol on the go’ - er kan 33 centiliter in het blikje - kost 9 euro. Maar voor mensen met een grotere dorst is er ook een ‘Aperol on the go’ in een blikje van 50 centiliter, voor 14 euro. “Zeg maar een halve liter dus. Die worden ook gevraagd, zeker tijdens de zomermarktjes op het Vandaleplein hier”, lacht Jolien.

“Het is ook handig, natuurlijk. Het is alleen al makkelijker dan een glas om mee rond te lopen. En je kan ermee doen wat je wil. Je kan zo’n blikje bijvoorbeeld meenemen in je zak als je gaat sporten, om er nadien van te genieten. Zo’n drankje blijft goed, je kan het achteraf ook weer in een glas uitgieten, met wat ijsblokjes bij”, vertelt Jolien.

Nog andere drankjes in blik aanbieden, doet Jolien voorlopig niet. “Ik krijg al vraag naar ‘mojito on the go’, maar laat ons eerst even bekomen. Ik kreeg trouwens al telefoontjes van andere horecabazen, met de vraag waar ik mijn ‘can sealer machine’ gehaald heb. Dat vertel ik niet. Het is mijn geheim, ik heb er zelf lang genoeg achter moeten zoeken”, glimlacht Jolien.

VTM
Qmusic
HLN
Belfius