In de kantoren van AB Inbev en Alken-Maes zullen ze toch eens hun wenkbrauwen gefronst hebben toen het nieuws bekendraakte. Robert Van Impe (33) – beter bekend als Average Rob – en Marc Coucke (60) worden zakenpartners. Samen willen ze het biermerk Tout Bien naar de top brengen. “We gaan volle gas!”, zegt Rob in een gesprek met HLN. Hij ontvouwt zijn wilde plannen en verklapt het geheim achter zijn prille succes als ondernemer. “Mensen zijn verrast als ze merken dat ik meer ben dan een moderne clown die filmpjes maakt op YouTube.”
Straffe stunt, Rob. Je hebt Marc Coucke kunnen strikken om te investeren in je eigen pils. Hoe legt iemand die vooral video’s maakt op YouTube contact met een ervaren zakenman als Coucke?
Average Rob: “Ik kende Marc al een tijdje. We zijn allebei positief ingestelde mensen die zot durven doen en genieten van een pintje of lekker eten, maar ook heel trots zijn op België en sterk geloven in het grijpen van kansen. Onze mindset komt wat dat betreft overeen. Ik heb ook opgetreden op zijn verjaardagsfeest met mijn collega-dj Omdat Het Kan. Toen we met ons biermerk Tout Bien aan het nadenken waren over partners die we konden benaderen om te investeren, dacht ik: ‘Waarom niet proberen bij Marc?’ Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken, stuurde hem een bericht en hij reageerde enthousiast.”
Was het echt zo eenvoudig?
“Oh nee, daarna zijn er nog heel wat vergaderingen geweest. Een ondernemer als Coucke stapt niet in zo’n project op basis van een ‘goed gevoel’. Ook de cijfers en het plan moeten kloppen. We hebben laten zien hoe serieus we dit nemen en welk parcours we al hebben afgelegd. Tout Bien is vier jaar geleden begonnen als een wild idee. Op een moment dat iedereen in de biermarkt focust op het ontwikkelen van nieuwe speciaalbieren, dacht ik: ‘Waarom geen nieuwe pils lanceren?’ Dat was altijd al een droom van mij. Op papier is dat een dom idee, want die markt is verzadigd en volledig vastgeroest. Maar samen met mijn vrienden Gilles Mattelin en Emiel Huughe (beiden techondernemers, red.) ben ik er toch aan begonnen en tot onze verbazing waren de eerste ladingen op 24 uur tijd uitverkocht. Dat ging nochtans om bijna dertigduizend pintjes. Toen wisten we dat er potentieel was voor meer.”
“Delhaize is vrij snel komen aankloppen als verdeler en vanaf dat moment is de bal aan het rollen gegaan. Nu zijn we een volwaardig bedrijfje met een CEO (Wim Maeyens, red.), vijf verkopers, een personeelsmanager, een contentmaker... We hebben al vier miljoen blikjes van Tout Bien verkocht. We zijn dus flink gegroeid, maar we misten geld om de volgende stap te zetten.”
Nu krijgen jullie niet alleen Coucke aan boord, maar ook nog een hele rist andere topondernemers zoals Jan Boone (Lotus Bakeries), Erwin Van Osta (Hubo), Louis Jonckheere (Showpad),... Wat zijn de ambities?
“We willen volle gas gaan. Zij zien net als wij enorm veel potentieel in Tout Bien. Ze geloven dat het geen hype is, maar een merk dat we kunnen uitbouwen. Dat vind ik een enorm compliment. Heel concreet willen we tegen 2028 elf miljoen pintjes verkocht hebben. Dat is één voor elke inwoner van ons land, maar op termijn willen we ons in de top 3 van Belgische pilsen vestigen en wie weet zelfs in de Europese top.”
Dat is heel ambitieus. Schuilt er een gehaaide zakenman in jou?
“Ik heb niet de ambitie om zoals Marc binnen twintig jaar een miljard euro waard te zijn, maar ik onderneem wel graag. Iets creëren vanuit het niks en dat zien groeien. Dat geeft mij een kick. Mensen zijn verrast als ze merken dat ik meer ben dan een moderne clown die filmpjes maakt op YouTube of een dj die op een podium staat te springen. Ik vind het geweldig om te zien dat een idee als Tout Bien vandaag voor werkgelegenheid zorgt. Ook mijn andere projecten zie ik groeien.”
“Zo hebben we onlangs nog Turbo Sports opgericht, het bedrijfje waarmee we een triatlon en cyclocross organiseren. Ook dat is eerder als ‘grap’ begonnen, maar wil ik nu verder professionaliseren. En binnen Average Company (het bedrijfje waarmee Rob content maakt voor sociale media en merchandising verkoopt, red.) heb ik nu ook mijn eerste werknemer binnengehaald. Iemand die mijn rechterhand kan zijn en mij helpt om de zaken professioneler aan te pakken. De documentaire die we onlangs maakten over de Marathon des Sables (een tocht van 257 kilometer door de woestijn waar Rob met zijn broer aan deelnam, red.) is al een resultaat van die professionelere aanpak. En het werpt zijn vruchten af. Bijna anderhalf miljoen mensen hebben ondertussen naar die docu gekeken. Een cijfer waar ik erg trots op ben.”
Dat moet ondertussen ook aardig wat opbrengen.
“Veel geld verdienen is niet waarom ik graag onderneem of projecten lanceer. Ik doe die zaken in de eerste plaats omdat ik ze leuk vind. Aan Tout Bien heb ik bijvoorbeeld nog geen euro verdiend. Alles wat binnenkomt, investeren we in de groei van het bedrijf. Uiteraard is er een financieel aspect aan ondernemen en wil ik zelf ook comfortabel kunnen leven, maar dat is niet de drijfveer.”
Ik zag dat je vorig jaar bent gaan spreken op een evenement van Voka, voor 150 jonge ondernemers. Wat vertel je hen?
“Durf te falen. Dat is volgens mij een gouden tip voor iedereen die dromen heeft, maar ze nog niet heeft uitgevoerd. Durf ervoor te gaan. En probeer niet al te veel te luisteren naar mensen die zeggen dat het niet zal lukken. Ze kunnen gelijk hebben, hé. Maar wat dan nog? Loopt het fout? Oké, dan heb je een les geleerd. Maar je hebt tenminste geprobeerd. Ik zeg niet dat iederéén moet ondernemen en ik snap heus wel dat een vaste job veel zekerheid biedt, maar ik denk dat mensen zich soms te snel laten ontmoedigen.”
Is alles wat jij aanraakt een succes geworden? Of heb je ook al flaters begaan?
“Een paar jaar geleden heb ik samen met Omdat Het Kan geprobeerd om zelf muziekevents te organiseren. Een soort van livetournee door Vlaanderen. Ons eerste evenement was in Brugge, maar de locatie was niet top en de ticketverkoop viel tegen. Dat was een misser. Een paar maanden later brak corona uit en moesten we bijna alle events schrappen. Maar ook zonder corona denk ik dat het geen succes zou zijn geworden. Sindsdien besef ik dat het organiseren van events in het nachtleven misschien niet helemaal mijn ding is. Zoals ik al zei: je leert van je fouten.”
Heb je – naast Jupiler en Maes van de troon stoten – nog wilde dromen?
“Ik zou heel graag deelnemen aan de Olympische Spelen in Los Angeles in 2028. In welke discipline, dat weet ik nog niet, maar het is een droom om dat eens te kunnen beleven. En een enorme uitdaging. Eentje waarvan heel wat mensen nu al zeggen dat het me nooit zal lukken. Maar daar hou ik net van. Hoe meer mensen mij zeggen dat ik iets niet zal kunnen, hoe harder ik ervoor ga.”
Welaan dan: het lukt je nooit, Rob.
“(lacht) Dank u.”