Wat begon als een onschuldige vergissing bij een online bestelling, mondde uit in een onverwachte logistieke uitdaging voor Chiro Bilzen. De Limburgse jeugdbeweging bestelde per ongeluk tien keer te veel braadworsten voor hun zomerkamp. Met een factuur van 2.900 euro scheurden ze er flink hun broek aan. “Amai, dat was schrikken.” Toch toonden de Chiroleden zich van hun inventiefste kant.
De Chirogroep is deze week op kamp in Kiewit, waar het fout liep bij het voorbereiden van het eten. Voor een maaltijd hadden de begeleiders via het online bestelsysteem van Colruyt zo’n 290 braadworsten ingepland. “We hadden dat aantal correct ingevuld... dachten we”, legt volwassen begeleider Stef Coomans uit. “Maar achteraf bleek dat de worsten per tien verpakt waren. Daardoor werd onze bestelling met een factor tien vermenigvuldigd en kwamen we uit op 2.900 stuks in plaats van 290.”
De omvang van de fout drong pas goed door bij het leveren van de bestelling. “Amai, dat was even schrikken”, blikt Coomans terug. “De factuur bedroeg net iets meer dan 2.900 euro. We betalen dus iets meer dan één euro per worst. En terwijl we op kamp wel wat hongerige magen hebben, kunnen we uiteraard geen 2.900 worsten verwerken. Een 400 à 500-tal krijgen we zelf nog wel op, maar dan blijft er nog een berg over.”
Alternatief?
Terugsturen bleek geen optie: de worsten waren vers, en de supermarkt kon ze daardoor niet opnieuw aannemen. En zelfs als ze dat wel zouden doen, zou het betekenen dat ze gewoon weggegooid worden. “Dat vonden we ook zonde en daarom zijn we met de leiding meteen gaan nadenken over een alternatief. Zo ontstond het idee om via Facebook een oproep te lanceren en de worsten zelf aan de man te brengen.”
De oproep die maandagnamiddag op Facebook verscheen, lokte meteen veel respons uit. De boodschap was eenvoudig: “Braadworsten te koop wegens te veel geleverd. 2.500 stuks beschikbaar. Prijs bespreekbaar en levering mogelijk.” Op de bijhorende foto: koelbakken tot de rand gevuld met worsten. “We hebben een paar grotere leveringen gedaan, vooral in het begin toen we nog niet zeker wisten dat alles weg zou geraken. Achteraf was het enkel via afhaling”, vertelt Coomans.
Opluchting
Om de verkoop te stimuleren, bood Chiro Bilzen een kleine actie aan: bij aankoop van tien worsten kreeg je er eentje gratis bij. De worsten zijn nog enkele dagen vers en dus geschikt voor snelle consumptie, maar kunnen volgens Coomans ook makkelijk ingevroren worden. “Er is bijvoorbeeld een gezin geweest dat 110 worsten kocht om in te vriezen”, zegt hij. Intussen zijn alle worsten de deur uit. “Een gigantische opluchting”, klinkt het.
Helemaal zonder financiële kleerscheuren komt de jeugdbeweging er niet vanaf. “We zullen er enkele honderden euro verlies op maken. Maar dat is nog altijd beter dan 2.500 euro aan vlees moeten weggooien. Eind goed, al goed. Aanvankelijk was het even schrikken, maar al bij al zal het toch meevallen en kunnen we er om lachen.”