Het warmste koopje van de dag. Een stukje merchandise van Pukkelpop waarmee je rechtstreeks dertig euro schenkt aan een onschuldig kind in Palestina. “De watermeloenen zijn superpopulair”, klinkt het aan de stand.
De T-shirt komt in het wit en in het zwart. Maar de meloen is identiek. “Pukkelpop doneert de volledige opbrengst van dit unieke PKP T-shirt aan het noodhulpprogramma van Unicef voor Gaza”, staat er te lezen tussen de kledingstukken aan de merchandisestand. “Voor elk onschuldig kind in Gaza en Palestina, want elke seconde telt.”
Het warmste koopje dat je dit weekend kan doen voor dertig euro. Een politiek statement. “De gedachtegang erachter vinden de mensen heel erg mooi”, zeggen Anton en Nina van de merchandisestand. “De T-shirts vallen niet superhard op tussen de andere merchandise, maar toch komen mensen specifiek naar deze unieke stuks vragen. De verkoop gaat hard.”
Pukkelpop had vooraf zeshonderd stuks laten drukken, waarvan er driehonderd op voorhand al verkocht werden aan de medewerkers. “Van de driehonderd T-shirts die we op het festival zelf kunnen verkopen, zijn er al tweehonderd verkocht. Het gaat echt supersnel”, aldus nog Anton en Nina. “De witte is al zo goed als uitverkocht, dus wie er eentje wilt, moet niet te lang meer wachten.”