Een gladde huid, lange wimpers of een slanker gezicht, met schoonheidsfilters kan je je met één tik op je scherm volledig transformeren. Maar door een wereldwijde leeftijdsbeperking zal het voor minderjarige jongeren binnenkort niet meer mogelijk zijn om hun uiterlijk te veranderen met een filter op TikTok. Dat is meteen ook een stap in de strijd tegen (zelf)objectivering op sociale media, een fenomeen waar Amy Sonck (24) en Anastasya Chernook (31) zich in de podcast Love Lounge over uitspreken.

TikTok voert een ban in voor bepaalde beautyfilters bij tieners. Filters die op de sociale media-app je uiterlijk veranderen, zullen voortaan niet meer gebruikt kunnen worden door jongeren onder de 18 jaar. Die maatregel komt er naar aanleiding van het onderzoeksrapport Internet Matters. Daaruit blijkt dat schoonheidsfilters bijdragen aan een vertekend beeld over de realiteit en schadelijk kunnen zijn voor het zelfbeeld van jongeren.

Objectivering door beautyfilters

Schoonheidsfilters werken objectivering bij jonge meisjes en vrouwen immers in de hand. Er is sprake van objectivering wanneer vrouwen - doorgaans door het mannelijke geslacht - gezien of behandeld worden als een object zonder eigen gevoelens of een eigen wil. Er wordt daarbij sterke focus op het uiterlijk en lichaam van vrouwen gelegd of seksistische opmerkingen gemaakt. Dat is een fenomeen dat al eeuwenlang in onze cultuur geworteld zit, maar social media geven een boost aan de trend. 

Ook Amy Sonck (24), internetpersoonlijkheid en dochter van Wesley Sonck en Anastasya Chernook (31), influencer, oprichter van de ‘School of Confidence’ en auteur hebben een mening over die trend. In Love Lounge, de podcast van jongerenbeweging JEZ!, vertellen beide influencers over hun ervaringen. Amy geeft aan dat ze niet begrijpt waarom er altijd alleen naar de vrouw gekeken wordt. Anastasya Chernook vertelde eerder ook al aan Nina dat ze als jonge tiener het slachtoffer van jarenlange slutshaming en seksualisering was.

Shaming

“Het maakt al bijna niet uit of je nu in bikini of gesluierd rondloopt, als vrouw moet je heel weinig doen om geobjectiveerd en geshamed te worden. Schaamte rond vrouwelijke seksualiteit en sensualiteit is historisch en cultureel gegroeid”, begint Anastasya haar betoog in Love Lounge. “Gelukkig is ons probleem dat we worden geobjectiveerd, want in een ander land krijg je als vrouw stenen tegen je hoofd. Dus: let’s post more titties, because we can”, concludeert ze. 

Anastasya en Amy laten het intussen niet meer te veel aan hun hart komen dat ze op sociale media vaak gereduceerd worden tot hun uiterlijk en er daardoor afbreuk wordt gemaakt aan hun persoonlijke kwaliteiten.

Eigenwaarde onderuit

Maar het stopt niet altijd bij seksistische opmerkingen van een ander. Objectivering door mannen leidt immers vaak tot zelfobjectivering: op een gegeven moment geloven jonge meisjes en vrouwen ook dat hun zelfbeeld afhangt van hoe ze eruitzien en niet van hun persoonlijke kwaliteiten of competenties. Daarbij is de rol van sociale media duidelijk zichtbaar. Vrouwen worden dagelijks geconfronteerd met schoonheidsnormen waaraan ze niet kunnen voldoen.

Schoonheidsfilters en andere vormen van foto- en videomanipulatie versterken bovendien schoonheidsidealen die onrealistisch zijn. Tienermeisjes die al een laag zelfbeeld hebben, worden daardoor nog ongelukkiger. Met de ban op beautyfilters voor jongeren onder 18 wil TikTok het zelfbeeld van die kwetsbare groep jongeren nu beter beschermen. 

Love Lounge is te beluisteren op alle podcastplatformen en als video te bekijken op het YouTube-kanaal van JEZ!.

VTM
Qmusic
HLN
Belfius