In the spotlight: Zara (17) was 12 toen ze de webshop Braza Accessoires oprichtte: “Met Braza wil ik niet alleen juwelen verkopen, maar ook een community creëren.”
Delen op

Zara Decoo (17) rondt momenteel haar middelbare school af via de Examencommissie én ze runt tegelijk haar eigen bedrijf. Braza Accessoires is een webshop waar je juwelen, kleren en accessoires kan kopen, maar haar eigen bedrijf runnen was niet altijd even simpel. “Toen ik elke dag naar school moest, had ik veel stress door de constante druk van taken en toetsen, en daarnaast had ik ook nog eens Braza. Die combinatie was gewoon te veel voor mij”, zegt Zara. Nu heeft ze meer tijd voor haar webshop, want Braza Accessoires blijft maar groeien!
Elke zomervakantie gaat Zara naar Knokke met haar familie, en vijf jaar geleden ontstond daar Braza Accessoires! “Mijn zus en ik maakten armbandjes en verkochten die dan op het strand voor twee of drie euro." Na de vakantie wilde ze hier mee verder doen, maar door het coronavirus ging dat niet. Daarom maakte Zara een Instagrampagina en een webshop aan, zonder te weten hoe dat eigenlijk moest. “Dat was een impulsief idee, maar mijn sociale media en webshop onderhouden én zelf juwelen maken, heb ik mezelf aangeleerd. Zo werd ik alsmaar professioneler”, zegt Zara. Voor de naam van de webshop kreeg ze hulp van haar oma: “Zij kwam direct op Braza! De ‘Bra’ komt vanbraceletsen de ‘za’ komt van mijn naam, Zara.”
TikTok als gamechanger voor Braza Accessoires
Zara verkocht de eerste drie jaar vooral juwelen aan vrienden en familie, maar toen ze in de zomer van 2023 voor het eerst live ging op TikTok, veranderde alles. “Van de ene op de andere dag ging ik van nul bestellingen naar 10 à 15 bestellingen. Dat was de beste dag van mijn leven!” Dankzij TikTok groeide Zara haar bereik heel snel en zo kon ze haar webshop uitbreiden met meer (zelfgemaakte) juwelen, accessoires en kleding. Maar Zara merkte ook dat je veel tijd moet steken in sociale media. “Als ik minder post, merk ik dat meteen aan de bestellingen. Maar vanaf ik weer actief ben, reageren klanten heel enthousiast, wat mij enorm veel motivatie geeft!” Zara creëerde een succesvolle webshop én een online community: “Als mensen mij bijvoorbeeld een berichtje sturen, reageer ik vaak met spraakberichten. Dat voelt gewoon beter en persoonlijker aan.”
Braza was een echte eye-opener
Voordat Braza Accessoires ontplofte door sociale media, ging Zara door een moeilijke periode. Ze kreeg twee jaar geleden te maken met anorexia, maar dankzij Braza is ze er weer bovenop gekomen. “Ik zat altijd thuis, had heel veel stress en angsten, en Braza was het enige waardoor ik mijn gedachten kon verzetten. Zonder Braza had ik hier misschien niet meer gezeten, dus dat was echt een eye-opener voor mij,” vertelt Zara. Door zich volledig te focussen op haar webshop vond ze opnieuw energie en motivatie, maar dat kwam ook door haar volgers. “Ik heb mijn verhaal gedeeld op sociale media en ik kreeg heel veel lieve reacties van mensen die dat apprecieerden. Zo ontstond er ook een grotere vertrouwensband tussen mij en mijn volgers en dat heeft mij heel hard geholpen.”
“Braza voelt niet als geld verdienen, maar wel als bezig zijn met iets waar ik blij van word en waar ik anderen mee kan blij maken.”
Eigen winkel in de stad waar het allemaal begon
De afgelopen jaren is Braza Accessoires enorm gegroeid, en daar droomde Zara vijf jaar geleden al van. “Toen wilde ik staan waar ik nu sta: een eigen webshop en community, maar nu durf ik soms al iets groter dromen”, zegt Zara. Als ze mag kiezen, wil ze ooit een eigen warehouse en misschien dan eentje in Knokke, de plek waar Braza ontstond. Toch blijft de online webshop voorlopig haarsafe space,waar ze echt zichzelf kan zijn. Voor de toekomst wil Zara vooral alles op zich laten afkomen: “Het is een hobby die ik zó graag doe, en zolang dat zo blijft, wil ik gewoon zien waar Braza mij naartoe brengt.”
Nog veel succes, Zara




