Rune Wens (20): “Ik wil elk feestje in Vlaanderen op de kaart zetten.”
Delen op

Rune Wens (20), student handelswetenschappen aan de KU Leuven, combineerde zijn passie voor ondernemen met een gemis in de uitgaanswereld. Zo creëerde hij een app genaamd ‘Plan of Parties’, aka POP. Zo kan iedereen die zin heeft om te feesten meteen kijken waar en wanneer er feestjes in de buurt zijn.
Een idee werd realiteit
Sinds de lancering van zijn app Plan of Parties mag Rune zich officieel ondernemer noemen. Het idee voor POP ontstond uit een herkenbare frustratie voor veel studenten. “Ik wilde op voorhand plannen waar en wanneer ik kon uitgaan, maar er bestond geen app waarmee je gericht kon zoeken op datum en locatie. Alles moest je toevallig tegenkomen op Instagram,” vertelt hij.
Voor dat probleem vond Rune een oplossing: de app POP of ‘Plan of Parties’. Samen met het Antwerpse softwarebedrijf Dashdot ging hij aan de slag om zijn idee werkelijkheid te maken. “Het is een softwarefirma die gespecialiseerd is in startups. Ze helpen niet alleen bij het bouwen van de app, maar geven jou ook de nodige steun en motivatie om echt zelfstandig te beginnen ondernemen,” legt Rune uit. Dankzij die vlotte samenwerking stond POP al na één jaar in de appstores.
Een geboren ondernemer
Ondernemen is met de paplepel meegegeven aan Rune. “Ondernemen leeft in mijn familie en zelf koos ik dan ook voor handelswetenschappen. Mijn omgeving en studies helpen enorm. Niet enkel voor kennis, maar ook voor motivatie en steun,” zegt hij trots. Toch was de productie niet altijd even makkelijk. “In het begin waren mijn ouders sceptisch, maar dat zou elke ouder zijn, denk ik. Toen ik mijn plan beter uitwerkte, alles goed kon uitleggen en op elke vraag een antwoord had, geloofden ze er echt in.” Zonder dat geloof en de hulp van zijn ouders, stond Rune niet op de plaats waar hij nu staat, vertelt hij al glunderend.
Rune combineert het bouwen van de app met zijn studies handelswetenschappen én basketbal. “Soms is het wat puzzelen,” lacht hij. “Er zijn momenten waarop de prioriteiten verschuiven. Zo maak ik mijn bachelorproef pas volgend jaar in plaats van dit jaar, zodat ik me nu volledig kan focussen op de app.
“In het begin waren mijn ouders sceptisch, maar dat zou elke ouder zijn, denk ik. Toen ik mijn plan beter uitwerkte, alles goed kon uitleggen en op elke vraag een antwoord had, geloofden ze er echt in.”

Plan of Parties? Sounds like a plan!
Na maanden hard werk verscheen POP begin oktober eindelijk in de appstores. De lancering gebeurde in twee fases: eerst kregen organisatoren zoals jeugdhuizen, studentenverenigingen en jeugdbewegingen de kans om hun evenementen te uploaden en de app te testen. Daarna volgde de publieke release. “Binnen de eerste dagen zaten we al aan 2000 gebruikers,” vertelt Rune trots. “Dat was een goed begin, maar ik kijk altijd al naar de volgende stap.”
POP wil het zowel voor feestgangers als voor organisatoren makkelijker maken om eens goed te feesten. Hoe meer gebruikers, hoe meer leven er op de app komt en dus ook in het Vlaamse uitgaansleven. Feestgangers kunnen via POP ontdekken welke feestjes er in hun buurt plaatsvinden, filteren op datum en locatie, evenementen opslaan of delen, en zelfs meteen tickets kopen. Organisatoren krijgen op hun beurt de kans om hun feesten gratis te promoten. “Iedereen kan een feestje toevoegen, van jeugdhuizen tot huisfeestjes,” legt Rune uit. “Maar het is wel belangrijk dat het om een écht feestje gaat. We controleren dat zorgvuldig om valse feestjes te vermijden.
“Zelfs als iets mislukt, leer je er altijd iets uit. Je legt contacten, leert pitchen, bellen, verkopen en dat zijn allemaal waardevolle ervaringen.”
Ambitie en toekomst
Hoewel POP nog maar net gelanceerd is, denkt Rune al vooruit. Momenteel is de app het populairst in Antwerpen, Vlaams-Brabant en Limburg, maar hij wil uitbreiden naar de rest van Vlaanderen. Om dat te bereiken, werkt hij aan samenwerkingen met organisaties en dj’s die POP kunnen doen groeien. “Toen ik reacties kreeg van dj’s als Arthur Lewis en Voltrack, wist ik: hier zit echt potentieel in.”
Of hij in de toekomst nog een nieuwe app wil ontwikkelen? “Wie weet,” zegt Rune met een glimlach. “Maar eerst wil ik POP uitbouwen tot wat ik oorspronkelijk voor ogen had. Daarna zie ik wel wat er op mijn pad komt.
Durf doen!
Rune heeft nog een laatste boodschap aan alle jongeren die ook zin hebben om iets te ondernemen. “Gewoon proberen en geef niet op bij de eerste tegenslag. Elk obstakel leert je iets en kan je zeker nog in de toekomst gebruiken. En vooral: wees niet bang om te starten. Twee jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik vandaag hier zou staan.”
Zelf zin in een feestje in jouw buurt? Download de POP-app en laat je gaan!




